SELAMAT DATANG ! thnx cz sudi ziarah ke BLOG CIK WAWA ! kalu korg rase nk suruh CIKWAWA follow korg alek , juz tinggal an TAPAKKAKIBUSUK korg kt SHOUTBOX cikwawa ! DON'T WORRY ! CIKWAWA kt cini mengamalkan PLEZ FOLLOW ME BACK ! so , tayah risau2 ye ... CIKWAWA akn follow korang balek ! TAPI ! korg kene follow CIKWAWA gk ! TIADAPAKSAAN ! PEACE ! ENJOY ! BEST VIEW :GOOGLE CROME

Isnin, 3 Oktober 2011

6 PECUTAN PEPERIKSAAN !



celoteh cikwawa:)


OMG !! exam da na dkt ..... manyak bende ta study ag .....
adushhhhhhh ....
mcm mane nie ??

kesain aq nan adek2 yg na PMR terutamenye ....
gelabar ....
aq yg na SPM tggal 42 ary (bermule ary nie) nie uh tension , stress ....
so .... aq na bg beberape tips ....
PECUTAN PEPERIKSAAN tok korg ok ....

1. Senarai pendek semua tajuk yang telah dipelajari.
Langkah pertama dalam persediaan pecutan terakhir ini ialah dengan menyenaraikan kesemua tajuk yang telah anda pelajari sepanjang tahun. Senarai tajuk sahaja. Dari sini, anda akan nampak gambaran awal sejauh mana anda perlu memecut. Seberapa banyak kelajuan yang anda perlukan untuk menghabiskan kesemua tajuk berkenaan dalam masa yang anda ada.
2. Tandakan soalan-soalan yang lazim keluar dalam peperiksaan
Ambil pen atau apa-apa pensel warna, dan kemudian tandakan bahagian mana yang penting daripada tajuk-tajuk yang anda senaraikan tadi. Bab-bab yang penting ini bermakna bab-bab yang sering keluar dalam peperiksaan. Jangan tandakan semuanya. Ambil yang benar-benar kerap keluar dalam exam. Biasanya, soalan-soalan yang keluar dalam peperiksaan adalah berulang-ulang. Ia berulang sebab memang perkara itu yang amat perlu untuk difahami dan dikuasai untuk alam pekerjaan nanti (bagi mahasiswa) dan penting sebagai pengetahuan masa depan anda suatu hari nanti (bagi pelajar sekolah).
3. Semak semula nota anda.
Sebelum membaca buku-buku rujukan atau bab-bab yang lazim keluar dalam peperiksaan, baca dulu nota yang anda tulis sejak awal tahun. Nota ini perlu dibaca dulu sebab biasanya nota ini ditulis dengan ringkas. Dapatkan dulu gambaran awal tentang kesemua bab yang perlu ditekankan. Baca semua bab sepintas lalu. Tak perlu memfokus pada satu-satu bab. Pada level ini, anda hanya perlu memahamkan sahaja dulu, bukan untuk menghafalnya.
4. Baca bab-bab dan tajuk yang sering keluar dalam peperiksaan yang lepas.
Setelah anda membaca sekali imbas kesemua tajuk yang anda pelajari di dalam nota tulisan anda, mulakan pembacaan secara fokus kepada soalan-soalan penting sahaja. Sebenarnya, tidak semua yang anda pelajari dari awal tahun itu benar-benar penting. Ada bab hanya untuk anda fahami konsepnya sahaja. Ada bab lain untuk anda kuasai basicnya saja. Dan yang sesetengahnya pula memang amat-amat penting untuk anda kuasai. Dan bab-bab seperti inilah yang acap kali keluar dalam peperiksaan. Jadi, jangan sampai terlepas pandang. Mesti baca. Mulakan pembacaan secara fokus dengan bab-bab yang sering keluar dalam peperiksaan!
5. Buat soalan-soalan peperiksaan tahun lepas.
Selepas anda membaca secara fokus kesemua bab yang sering keluar dalam peperiksaan, buat pula latihan-latihan soalan peperiksaan tahun-tahun yang sudah. Ini penting untuk membiasakan anda dengan format dan situasi sebenar di dalam peperiksaan nanti.
6. Rumuskan apa yang dipelajari.
Langkah yang terakhir ini amat penting. Rumusan pembelajaran bermakna, anda perlu semak semua senarai bab-bab yang anda pelajari sepanjang tahun. Perhatikan senarai itu betul-betul. Mana-mana bab yang anda belum ulangkali, iaitu bab-bab yang jarang keluar dalam exam, time ni anda perlu tengok. Baca semula. Fahami konsepnya secara mudah. Kemudian, akhiri studi anda khususnya di malam-malam peperiksaan dengan bab-bab yang lazimnya keluar dalam peperiksaan sahaja. Ulang pembacaannnya berulang-ulang kali.

so ... now ... wawa doakan korg3 successssssss !!!!
do the best ...... 
cz .... u ar the bessss !!! 


♥ CELOTEH CIKWAWA ♥

2 CAKAP BANYAK (!):

Orang Kita berkata...

good luck!! ^___^

cik wawa berkata...

@Popoithnx awak .... ><

Catat Ulasan

© copyright 2011 protected ☂| BLOGCIKWAWA™ ❤